top of page

Terugblik symposium:
Conflict in de klas!

Donderdag 17 oktober

Op donderdag 17 oktober 2024 kwam een divers publiek samen om in gesprek te gaan over hoe gevoelige onderwerpen in de klas bespreekbaar kunnen blijven. Dankzij de inspirerende bijdragen van onze sprekers en de kennis en kunde van ons publiek werd het symposium een groot succes. Kijk hieronder alle praatjes, inclusief slides terug!

 

Bjorn Wansink vertelde ons onder andere over het lesprogramma van

TerInfo, dat scholen ondersteunt bij het bespreekbaar maken van thema's

zoals terrorisme, politiek geweld en verstorende gebeurtenissen. TerInfo

draagt hiermee bij aan de weerbaarheid van leerlingen. Het materiaal is

gratis beschikbaar voor alle docenten in het primair, voortgezet en

middelbaar beroepsonderwijs.

​

​

​Gert-Jan Veerman deelde waardevolle inzichten op

basis van casuïstiek uit het basisonderwijs en

internationaal vergelijkend onderzoek. Hij liet zien hoe

diversiteit in de klas kan worden ingezet als een bron van verrijking en sociale cohesie. Sociale relaties waarin kinderen tolerant zijn naar elkaar, een sterk identiteitsgevoel dat verbondenheid met de klas stimuleert, en een gemeenschap waarin kinderen elkaar willen helpen, dragen allemaal bij aan een hechte klas.

​

​

Screenshot 2024-10-22 at 09.48.29.png

​Rene Veenstra bood inzicht in de sociale netwerken binnen een klas, specifiek

gericht op pestgedrag. Hij benadrukte dat dit gedrag vaak wordt nagebootst

van populaire leerlingen. Veel kinderen denken dat pestgedrag wordt

goedgekeurd door anderen, terwijl ze het zelf afkeuren. Programma's zoals

KiVa, die gericht zijn op het verbeteren van sociale interacties, helpen

pestgedrag te verminderen en bevorderen positieve leiderschapspatronen

bij leerlingen.

​Jobien Oechies presenteerde een zelfontworpen lespakket waarin middelbare scholieren oefenen met het bespreken van gevoelige onderwerpen in de klas. Het lesontwerp biedt docenten praktische handvatten om veilige en effectieve dialogen te begeleiden in de klas. De nadruk ligt op het vergroten van wederzijds begrip en kennisdeling vanuit verschillende perspectieven.

 

Tijdens de koffie- en borrelmomenten hebben maatschappelijke en wetenschappelijke partijen elkaar ontmoet en zijn er waardevolle nieuwe connecties gelegd voor toekomstige samenwerkingen. We zijn dankbaar voor alle positieve reacties die we na afloop van het symposium hebben ontvangen en kijken uit naar het volgende symposium in 2025!

Kijk de praatjes van de spekers

1. Hoe blijf je in dialoog tijdens polarisatie en politieke spanningen?

​

Dr. Bjorn Wansink - hoofddocent aan de Faculteit Sociale Wetenschappen, Universiteit Utrecht.

23150172-retro-blanco-grappig-toespraak-bubbel-met-zwart-halftone-schaduwen-aan-geel-achte

2. Conflict en sociale cohesie in de klas

​

Dr. Gert Jan Veerman - docent orthopedagogiek, Radboud Universiteit

3. Samen Sterk: Werelden Verbinden en Conflicten Voorkomen in de Klas

​

Prof. René Veenstra - Hoogleraar sociologie aan

de Rijksuniversiteit Groningen

istockphoto-1343496367-612x612.jpg
Screenshot 2024-09-16 at 18.34.20.png

4. Dialoog als Brug: Omgaan met Gevoelige Maatschappelijke Vraagstukken in de Klas

​

Drs. Jobien Oechies - maatschappijleerdocent

Terugblik symposium 'Polarisering & verbinding'

Op 27 oktober 2023, tijdens het eerste symposium van de wetenschaproute Tussen conflict en coöperatie met als thema polarisering & verbinding, is het NSCR erin geslaagd een divers publiek samen te brengen en in gesprek te gaan over urgente maatschappelijke uitdagingen.

​

Er waren inspirerende presentaties van een aantal lopende onderzoeken binnen de route:

  • Hoe kijken jongeren in aandachtswijken naar conflicten?

  • Wanneer zijn burgers bereid om te vechten voor hun land?

  • En wat drijft de Foreign Fighters van de 21ste eeuw?

 

Daarnaast heeft prof. Beatrice de Graaf (UU) een indrukwekkende keynote gehouden over affectieve polarisatie en de bijdrage hieraan van sociale media en politici. Wetenschappers, beleidsmedewerkers en partners uit de praktijk zijn de dialoog met elkaar aangegaan over hoe we vreedzaam kunnen leren vechten, hoe we onze eigen cognitieve dissonantie en die van anderen herkennen, hoe we onze kinderen onderwijzen over conflicten op een gepaste manier en hoe we de spelregels van sociale media aanpassen, zodat zij garant staan voor een open samenleving en een genuanceerd debat.

​

Tijdens de koffie en de borrel hebben maatschappelijke en wetenschappelijke partijen elkaar gevonden en zijn er mooie nieuwe connecties gemaakt voor eventuele toekomstige samenwerkingen. We zijn blij met alle positieve reacties die zijn binnengekomen na afloop van het symposium en kijken uit naar het volgende symposium in 2024.

bottom of page