Conflict en sociale cohesie in de klas
De klas wordt gezien als een plek waar sociale cohesie versterkt kan worden doordat kinderen met verschillende achtergronden elkaar daar ontmoeten en elkaar beter kunnen leren begrijpen. Wederzijds begrip bij diversiteit is niet vanzelfsprekend. Conflicten en spanningen tussen groepen in de samenleving spelen direct in op de alledaagse ontmoetingen tussen kinderen in de klas. Indirect wordt deze invloed van conflicten versterkt of geremd door politiek en beleid.
Aan de hand van casuïstiek uit het basisonderwijs en internationaal vergelijkend onderzoek zal worden ingegaan op waar kansen liggen om diversiteit in te zetten als bron voor verrijking en sociale cohesie.
Dr. Gert Jan Veerman
Gert-Jan Veerman is lector Samen Divers aan de lerarenopleiding van de Christelijke Hogeschool Ede en docent onderwijswetenschappen aan de Radboud Universiteit. Na tien jaar als leerkracht in het basisonderwijs startte hij als lerarenopleider. Hij deed promotie-onderzoek aan de Universiteit van Amsterdam naar de rol van culturele diversiteit op het functioneren van schoolklassen. Na zijn promotie werd hij fellow van het College for Interdisciplinary Educational Research in Berlijn en postdoc Sociale cohesie in de klas binnen de NWA-route jeugd.