Hoe blijf je in dialoog tijdens polarisatie en politieke spanningen?
In een democratische rechtsstaat moet er ruimte zijn voor verschillen van opvatting. Het is belangrijk dat discussies kunnen worden gevoerd, maar wel op een respectvolle wijze. Juist bij conflicten biedt de school een belangrijke oefenplaats. Maar wat verdeelt de leerlingen in de klas eigenlijk? Welke groepen staan tegenover elkaar? Hoe vinden we een manier om de klas, school en samenleving op een democratische manier in te richten? Wat is de rol van emotie en (historische) kennis? Verwacht geen simpele antwoorden, maar een kans om samen na te denken over een hoopvolle toekomst voor en met jongeren.
Dr. Bjorn Wansink
Bjorn Wansink is universitair hoofddocent aan de Faculteit Sociale Wetenschappen van de Universiteit Utrecht. In zijn werk houdt Wansink zich bezig met thema’s als culturele diversiteit, geschiedenis, burgerschap, kritisch denken, multiperspectiviteit en het omgaan met controversiële kwesties. Wansink is lid van het kernteam van TerInfo. Daarnaast treedt hij regelmatig op als adviseur voor organisaties zoals de Organisatie voor Veiligheid en Samenwerking in Europa, de Council of Europe en het Radicalisation Awareness Network. Wansink is tevens trainer voor de European Association of History Educators (Euroclio) in landen waar politieke transformatie samengaat met interetnische en interreligieuze spanningen.