top of page

Samen Sterk: Werelden Verbinden en Conflicten Voorkomen in de Klas

Tijdens de lezing "Samen Sterk: Werelden Verbinden en Conflicten Voorkomen in de Klas" wordt aandacht besteed aan de toenemende kloof tussen jongeren, die steeds meer in aparte werelden leven. Dit gebrek aan wederzijds begrip leidt vaak tot wrijvingen, conflicten en een groeiende sociale en culturele kloof in de klas. Pesten is een van de gevolgen hiervan en heeft niet alleen impact op het slachtoffer, maar op de hele schoolomgeving, inclusief medeleerlingen en leraren.

Negatief gedrag, zoals pesten, wordt vaak gekopieerd van populaire leerlingen. Kinderen denken dat anderen dit gedrag goedkeuren, hoewel ze het zelf afkeuren. Dit fenomeen, 'pluralistische onwetendheid', zorgt ervoor dat pesten blijft voortbestaan en de onderlinge spanningen in de klas versterkt.

Het is daarom van cruciaal belang om samen te werken aan een inclusieve en veilige sfeer in de klas, waarin leerlingen leren elkaar beter te begrijpen. Leraren spelen hierin een centrale rol, maar voelen zich vaak handelingsverlegen bij het aanpakken van deze complexe sociale processen. Programma's zoals KiVa, die gericht zijn op het verbeteren van sociale interacties, kunnen helpen om pestgedrag tegen te gaan en positieve leiderschapspatronen bij leerlingen te bevorderen.

Naast het voorkomen van conflicten is aandacht voor de sociaal-emotionele ontwikkeling en onderlinge verbinding tussen leerlingen essentieel om langdurige psychische gevolgen te voorkomen en een conflictarme klas te creëren waarin verschillen worden overbrugd.

RV(1).jpg

Prof. René Veenstra

René Veenstra is hoogleraar sociologie aan de Rijksuniversiteit Groningen. Sinds 2000 doet hij onderzoek naar de ontwikkeling van prosociaal gedrag (solidariteit, hulpgedrag) en antisociaal gedrag (criminaliteit, pestgedrag) en de rol van sociale netwerken en sociale normen. Bij de empirische toetsing wordt gebruikgemaakt van multivariate statistische analysemethoden, waaronder sociale-netwerkanalyse. De theoretische en empirische inzichten in netwerkprocessen zijn van belang voor interventies, bijvoorbeeld om leerkrachten en leerlingen meer inzicht te geven in de relaties binnen de klas om zo bijvoorbeeld pesten tegen te gaan. Hij is lid van de stuurgroep van GUTS (Growing Up Together in Society). Van 2014 tot 2023 was René Veenstra directeur van de interuniversitaire onderzoeksschool ICS.

bottom of page